رد کردن لینک ها

با 7 سبک مختلف ماساژ و فواید آن ها آشنا شوید

مطمئنا در رابطه با ماساژ و فواید بی شمار آن مطالب زیادی شنیده اید، ماساژ یک روش درمانی جدید، موثر و کاربردی در سراسر جهان است که با هدف افزایش آرامش و بهبود سلامتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماساژ به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام با تکنیک، اصول و هدف مشخصی مورد استفاده قرار گرفته و طیف متفاوتی از مزیت ها را به همراه دارند.

در این مقاله شما را با انواع ماساژ و فوایدشان آشنا خواهیم کرد پس با اورلی همراه باشید.

آشنایی با انواع ماساژ و تفاوت آن ها

ماساژ سوئدی

انواع ماساژ

این ماساژ اولین بار در غرب پایه گذاری شده است و برخی از سبک‌های ماساژ از جمله آروماتراپی، ماساژ بافت عمیق و ماساژ ورزشی بر پایه آن به وجود آمده اند. افرادی که می‌خواهند برای اولین بار ماساژ را تجربه کنند، ماساژ سوئدی می تواند بهترین گزینه و انتخاب باشد.

در ماساژ سوئدی ماسور یا ماساژ دهنده با استفاده از روغن‌های ماساژ و با حرکات کششی – دورانی و وارد آوردن فشارهای ملایم و عمیق ماساژ را انجام می‌دهد.

فواید:

  1. ریلکس شدن
  2. کاهش تنش‌های عصبی
  3. باز شدن گره‌های عضلانی

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ جز یکی از سبک‌های لذت بخش ماساژ محسوب می‌شود و تفاوت آن با دیگر سبک‌ها استفاده از سنگ‌های داغ است. این سنگ‌ها توسط عوامل طبیعی مانند دریا نرم و صاف شده اند و از نوع آتشفشانی هستند تا به راحتی گرما را به بدن منتقل کنند.

تراپیست یا ماساژ دهنده ابتدا بدن را به وسیله ماساژ سوئدی آماده می‌کند سپس سنگ‌ها را بر روی قسمت‌های مشخصی از بدن قرار می‌دهد؛ سنگ‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند که با توجه به سایز بر قسمت خاصی از بدن قرار می‌گیرند.

گرما منتقل شده از سنگ‌ها باعث آزاد شدن عضلات و ماهیچه‌های بدن شده و به ماسور کمک خواهد کرد که به راحتی بدن را ماساژ دهد.

فواید :

  1. بهبود گردش جریان خون
  2. کاهش استرس و نگرانی
  3. افزایش سیستم ایمنی بدن
  4. کاهش گرفتگی‌های عضلانی
  5. آرامش و تسکین دردهای عضلانی

ماساژ آروماتراپی

آروماتراپی

 این سبک زیر مجموعه ماساژ سوئدی قرار می‌گیرد. در ماساژ آروماتراپی از انواع روغن‌های معطر، لوسیون و شمع ماساژ استفاده می‌شود. ماسور با استفاده از روغن‌های گیاهی معطر سطح بدن را ماساژ می‌دهد؛ انتخاب نوع روغن و رایحه آن به سلیقه شما و تصمیم ماساژ دهنده بستگی دارد البته مهم است که به آن روغن حساسیتی نداشته باشید.

اگر به دنبال آرامش و تجربه حس لذت بخشی هستید، ماساژ آروماتراپی را انتخاب کنید.

فواید:

  1. آرامش و سرزندگی
  2. رهایی از نگرانی و استرس
  3. آزاد شدن تنش‌های عضلانی
  4. بهبود افسردگی
  5. کاهش درد

این مقاله را از دست ندهید: یک ماسور حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

ماساژ بافت عمیق

انواع مختلف ماساژ

ماساژ بافت عمیق برای امراض شدید و آسیب‌های جدی فیزیکی، شکستگی‌ها، خشکی گردن یا کمر و برای افرادی که دچار آسیب‌های ورزشی می‌شوند کاربرد بیشتری دارد.

دراین سبک ماساژ ماسور با اعمال فشارهای ملایم وعمیق شروع به ماساژ کل بدن و یا بخش آسیب دیده می‌کند؛ در این مرحله ممکن است احساس درد داشته باشید اما به مرور و با افزایش شدت فشار درد از بین خواهد رفت.

فواید:

  1. درمان دردهای مزمن کمر
  2. تنظیم فشار خون
  3. کاهش گرفتگی‌های عضلانی

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی

این سبک ماساژ برای ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد البته افراد عادی که حین فعالیت‌های ورزشی دچار مشکل می‌شوند نیز می‌توانند از ماساژ ورزشی استفاده کنند.

نحوه اجرا آن مانند ماساژ بافت عمیق است اما با توجه به مشکل و عضو آسیب دیده، ماساژ دهنده ممکن است تکنیک متفاوتی را انتخاب کند. در این سبک از ماساژ به تن داشتن لباس مانعی ندارد؛ البته بهتر است لباس سبک و نازکی به تن کنید که ماسور به ماهیچه‌ها دسترسی راحت تری داشته باشد.

فواید:

  1. افزایش انعطاف پذیری
  2. کاهش اسپاسم‌های عضلانی
  3. کمک به تجربه خواب بهتر
  4. بهبود شرایط جسمی ورزشکار

ماساژ رفلکسولوژی

ماساژ رفلکسولوژی

ماساژ رفلکسولوژی عبارت است از ماساژ نقاط مشخصی در پا که نشان دهنده عضو خاصی در بدن هستند. این سبک ماساژ حدود 5000 هزار سال قبل در دوران باستان به عنوان یک شیوه درمانی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در بقیه مناطق رواج پیدا کرد.

افرادی که این سبک از ماساژ را پایه گذاری کردند بر این باور بودند که نقاط خاصی در بدن وجود دارند که به اندام‌های مشخصی مرتبط می‌شوند که لمس و فشار این نقاط منجر به بهبود عملکرد اندام‌ها می‌شود. امروزه برخی تحقیقات علمی این موضوع را تایید می‌کنند مانند “انرژی چی” که بر پایه همین ایده به وجود آمده است.

فردی که ماساژ رفلکسولوژی را انجام می‌دهد باید در رابطه با آناتومی بدن، نقاط مهم آن و تاثیر هر کدام اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشد.

فواید:

  1. تنظیم فشار خون
  2. افزایش سیستم ایمنی بدن
  3. کاهش تنش و فشار روحی
  4. دفع سموم بدن
  5. تجدید انرژی
  6. رفع خستگی

ماساژ شیاتسو

انواع مختلف ماساژ

طبق انرژی چی بدن انسان از کانال‌های انرژِی متعددی ساخته شده است که مسدود شدن و اختلال در هر کدام آن‌ها باعث بیماری‌های جسمی و ذهنی متعددی می‌شود.در ماساژ شیاتسو ماساژ دهنده با استفاده از دست‌ها و انگشتان شصت، با اعمال فشارهای ملایم و عمیق بدن را ماساژ می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است که ماساژ دهنده بر قسمت‌های خاصی از بدن تمرکز بیشتری داشته باشد.

فواید:

بهبود:

  1. آرتروز
  2. سیاتیک
  3. دردهای گردن و کمر
  4. سینوزیت
  5. کاهش استرس
  6. فشار خون منظم
  7. بهبود آسیب‌های جدی

با ماساژ شیاتسو بیشتر آشنا شوید

آموزش ماساژ در خانه

اگر چه برخی سبک‌های ماساژ مانند ماساژ ورزشی، بافت عمیق و شیاتسو به آگاهی، تجربه و تخصص بیشتری نیاز دارد و باید توسط یک فرد حرفه ای انجام شود اما با فراهم کردن شرایط مشابه ای در خانه و یاد گرفتن اصول وتکنیک‌های ماساژ، می‌توانید ماساژ را در خانه و برای اطرافیان تان انجام دهید.

  • کسی که می‌خواهید ماساژ دهید را بر روی یک تخت مناسب قرار دهید؛ فرد نباید لباسی به تن داشته باشد؛ برای راحتی بیشتر می‌توانید از یک کاور بر روی او استفاده کنید. تخت‌های ماساژ با قابلیت تنظیم ارتفاع شرایط را برایتان راحت تر خواهد کند.
  • قدم بعدی انتخاب یک روغن یا شمع ماساژ مناسب است. روغن و شمع‌های ماساژ انواع مختلفی دارند که با توجه به ترجیح ماساژ گیرنده، می‌توانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید.
  • فرد را به پشت بخوابانید و از قسمت پا شروع به ماساژ کنید؛ به خاطر داشته باشید که جهت ماساژ شما باید از پا به سمت لگن باشد. بعد از اینکه به اندازه کافی پا را چرب کردید، با استفاده از کف دست‌ها و انگشتان و با ضربه و فشار ملایم ماساژ را شروع کنید. انگشتان پا، پاشنه، زانو و تمام قسمت‌های پا را به آرامی ماساژ دهید. شدت فشار را زمانی زیاد کنید که فرد ماساژگیرنده از شما خواسته باشد.
  • بعد از اینکه هر دو پا را به خوبی ماساژ دادید، نوبت به قسمت کمر و شانه‌ها می‌رسد. مجددا این قسمت‌ها را چرب کنید و با استفاده از دست و انگشتان شروع به ماساژ شانه‌ها کرده و به سمت کمر بروید. دقت کنید که از فشار مستقیم بر روی ستون فقرات اجتناب کنید. به آرامی تمامی ماهیچه‌ها و عضلات را ماساژ دهید.
  • به همین طریق قسمت جلوی پا را ماساژ دهید. دقت کنید که جهت حرکت از پا به سمت لگن باشد.
  • نوبت به دست و بازوها می‌رسد. با فشارهای ملایم و عمیق ماساژ دهید و به سمت شانه بیایید. می‌توانید مجددا شانه را نیز ماساژ دهید. با استفاده از انگشتان، عضلات گردن را به خوبی با ضربه‌های ملایم ماساژ دهید.
  • بهترین بخش ماساژ پوست سر است؛ به آرامی سر را ماساژ دهید. در انتها می‌توانید صورت را نیز با حرکات دورانی ماساژ دهید.

 

ممنون که تا انتها با اورلی همراه بودید امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اورلی ارائه دهنده با کیفیت ترین شمع های ماساژ می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید شمع ماساژ با همکاران مجرب ما در ارتباط باشید.

راه ارتباطی 

 

به گفتگو بپیوندید