رد کردن لینک ها

روغن بنفشه چیست و چه فوایدی دارد؟

از نظر گیاه ‌شناسی گل بنفشه که به رنگ ‌های بنفش، آبی، زرد و سفید نیز در طبیعت یافت می‌شود‌، یک گیاه کوچک و چند ساله است که بیشتر در مناطق معتدل و گرمسیری رشد می‌کنند. در طب کهن از گل بنفشه و روغن بنفشه بسیار استفاده می‌شده است زیرا دارای خواص آرام بخشی، ضد درد و ضد التهابی و رفع احتقان است.

رایحه شیرین این روغن قرن‌هاست که محبوب بوده و به عنوان یک ماده در بسیاری از لوازم آرایشی و عطرها مورد استفاده قرار گرفته است. در طب گیاهی از گذشته، برای درمان اختلالات ریوی و بهبود شرایط پوستی حساس مورد استفاده قرار گرفته و حتی در هند برای درمان گلودرد بسیار پر کاربرد است. به دلیل همین خواص ضد درد است که از روغن ماساژ بنفشه برای ماساژ درمانی و رایحه درمانی استفاده می‌شود.

تاریخچه‌ استفاده از روغن بنفشه

روغن بنفشه چیست
یونانیان باستان گل بنفشه را نمادی از باروری و عشق می‌دانستند و این گیاه در طول تاریخ و تمدن‌های گوناگون همواره کاربردهای دارویی و زیبایی داشته است. برای نمونه در یونان باستان حکیم پلینی به افرادی که دچار سردرد و سرگیجه می‌شدند توصیه می‌کرد تا حلقه ‌ای از گل‌های بنفشه ببافند و بر روی سر خود قرار دهند.

بقراط که مشهورترین پزشک اواخر قرون وسطی است از خواص ضد التهابی این روغن بسیار بهره می‌برده است. همچنین به شکل سنتی در اروپا از گل ‌های بنفشه برای تهیه شربت ‌های دارویی برای تسکین احتقان‌های تنفسی، سرفه و گلودرد استفاده می‌شده است.

همواره شهر گراس در فرانسه مرکز تولید گل ‌های بنفشه بوده که بیشتر در صنعت عطرسازی از گذشته تا امروز از آن استفاده می‌شود. روغن بنفشه از تقطیر برگ و گل بنفشه به دست می‌آید که روغن برگ‌ ها مایعی سبز تیره تا قهوه‌ای و مایع به دست آمده از گل ‌ها زرد مایل به سبز است. از این روغن‌ های شفابخش در تکنیک‌های ماساژ درمانی نیز بسیار استفاده می‌شده و هنوز هم از روغن ماساژ بنفشه استفاده می‌شود.

خواص روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه
روغن بنفشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک جلسه آروماتراپی جهت کسب آرامش است. شاید به دلیل همین عطر خیال انگیز و آرامش دهنده است که به یکی از عنصرهای حیاتی در پالت عطرسازان تبدیل شده است. روغن برگ بنفشه به خوبی قادر است با طیف گسترده‌ای از اسانس‌ های دیگر ترکیب شده و به خصوص با گروه گل‌ هایی مانند مریم گلی، اسطوخودوس، شمعدانی، یاس و گل سرخ بهترین و رویایی‌ترین رایحه‌ها را ایجاد ‌کند.

از آنجایی که روغن بنفشه یک روغن غلیظ است توصیه می شود برای ماساژ حتما آن را با یک روغن حامل رقیق کنید تا بتوانید از مزایای آرامش ‌بخش آن حین ماساژ درمانی لذت ببرید. در جلسات ماساژ درمانی از اسانس بنفشه به همراه هل، چوب صندل، چوب سدر، ترنج، گریپ فروت، لیموترش و نعناع هندی برای رایحه درمانی نیز استفاده می‌شود.

 

هم چنین بخوانید: با خواص روغن ماساژ هل آشنا شوید

 

از گذشته ‌های دور تا امروز پزشکان تب سنتی از برگ بنفشه به عنوان یک مسکن برای تسکین و کاهش دردها استفاده می‌کردند. روغن بنفشه به دلیل خاصیت ضد دردی که دارد در درمان و کاهش سردردهای تنشی، روماتیسم، آرتریت، استرس و تنش عضلات بسیار موثر است. همواره ماساژ درمانگران برای درمان این موارد از ماساژ درمانی با روغن گل بنفشه کمک می‌گیرند.

در حین ماساژ درمانی این نکته را از یاد نبرید که روغن بنفشه یک روغن ضروری و غلیظ است که استفاده‌ مستقیم آن بر روی پوست ممنوع است. حتی در موارد آلرژیک در صورت استفاده‌ مستقیم ممکن است باعث سوزش پوست شده که برای رهایی از چنین حالتی باید آن را با روغن ‌های حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون یا روغن جوجوبا رقیق کنید. توصیه می شود پیش از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت نمایید. هم چنین از استفاده خوراکی این روغن خودداری کنید. استفاده از روغن بنفشه به همراه یک لوسیون برای درمان بیماری ‌های پوست خشک بسیار مفید می باشد.

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. اورلی دارنده طیف گسترده ای از انواع شمع های ماساژ با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا  خرید شمع ماساژ به وب سایت اورلی مراجعه کنید.

 

در اینستاگرام اورلی را دنبال کنید

اینستاگرام اورلی

 

به گفتگو بپیوندید