رد کردن لینک ها

آیا ماساژ برای افراد دیابتی مناسب است؟

یکی از شایع ترین بیماری‌ها در دنیا و به ویژه در کشور ایران دیابت است به طوری که دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در اطراف خود بیمار دیابتی را نشناسد؛ افراد مبتلا به این بیماری باید به خوبی از خودشان مراقبت کرده و از رژیم غذایی مشخص و داروهای شیمیایی یا گیاهی مختلفی استفاده کنند.

روش‌های مختلفی برای درمان دیابت وجود دارند که ماساژ درمانی جز یکی از جدیدترین روش‌های درمانی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آیا واقعا ماساژ می‌تواند برای کنترل دیابت موثر باشد؟

در این مقاله قصد داریم تاثیر ماساژ بر درمان دیابت را بررسی کنیم پس اگر شما به دیابت مبتلا هستید و یا یکی از اطرافیان‌ تان این بیماری را دارد با اورلی همراه شوید و تا انتها این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

بیماری دیابت چیست؟

دیابت در اثر اختلال در عملکرد هورمون انسولین به وجود می آید؛ انسولین که توسط پانکراس یا لوزالمعده ترشح می‌شود وظیفه ذخیره گلوکز و ارسال آن از طریق خون به سلول‌های بدن را دارد؛ وقتی که انسولین به اندازه کافی تولید نشود و یا در عملکرد آن مشکلی به وجود آید، سطح گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند که همین عامل باعث بیماری دیابت می‌شود.

به طور کلی دیابت به دو نوع اول و دوم تقسیم می‌شود. علاوه بر رعایت رژیم غذایی و ورزش در دیابت نوع اول فرد به تزریق انسولین هم نیاز دارد. این بیماری می‌تواند بر اعضای مختلف بدن مانند کلیه، چشم و قلب تاثیر گذاشته و زمینه ساز مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف دیگری نیز شود. تاری دید، تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار از جمله علائم بیماری دیابت هستند.

دیابت چیست

درمان دیابت با ماساژ

بر طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده ماساژ تاثیر مثبت و مزیت‌های بی شماری برای افراد دیابتی دارد. افرادی که از ماساژ درمانی استفاده کرده اند از این روش راضی هستند و رضایت خود را اعلام کرده اند؛ حتی اگر شما به تازگی به این بیماری مبتلا شده اید نیز می‌توانید از ماساژ درمانی استفاده کنید. ماساژ انرژی و قدرت بدنتان را افزایش می دهد و عملکرد هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد.

با ادامه مقاله همراه باشید تا بیشتر با فواید ماساژ برای افراد دیابتی آشنا شوید.

مزایا ماساژ برای افراد دیابتی

آرامش

حفظ آرامش و راحتی فرد دیابتی امر مهم و ضروری است که نباید نادیده گرفته شود. ماساژ درمانی باعث ترشح هورمون اندروفین می‌شود که این ماده ترشح هورمون‌های استرس زا را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه فرد احساس آرامش و راحتی بیشتری تجربه خواهد کرد. ماساژ تمام تنش‌های جسمی و روحی را از بین برده و استرس و نگرانی را از فرد دور می‌‎کند.

گردش خون

ماساژ به افزایش گردش خون کمک به سزایی می‌کند که در نتیجه این افزایش، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری جذب خون شده و از همه مهم تر جذب انسولین توسط سلول‌ها نیز افزایش می‌ یابد.

ماساژ برای افراد دیابتی

بهبود زخم

یکی از عوارض بیماری دیابت زخم‌های متعددی است که در قسمت‌های مختلف بدن به ویژه در پا ایجاد می‌شود؛ حتی اگر زخم کوچک باشد نیز فرد دیابتی به مراقبت و دوره درمان طولانی نیاز دارد.

ماساژ باعث افزایش قدرت عضلات و بافت‌های بدن می‌شود و در نتیجه زخم زودتر بهبود پیدا کرده و مقاومت بدن در برابر انواع زخم‌ها افزایش می یابد.

شاید برایتان مفید باشد: آشنایی با ماساژ و فواید آن

ماساژ پا برای افراد دیابتی

به دلیل بیماری و شرایط خاصی که افراد دیابتی در آن قرار دارند باید پیش از انجام ماساژ نکات و اصولی را در نظر بگیرند و سبک ماساژ مناسبی را انتخاب کنند.

ماساژ سبک‌های مختلفی دارد که ممکن است برخی از آن ها برای افراد دیابتی مناسب نباشند؛ ماساژ سوئدی و شیاتسو جز سبک‌هایی هستند که افراد دیابتی می‌توانند استفاده کنند البته نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که ماساژ توسط ماسور متخصص و باتجربه صورت بگیرد، در غیر این صورت نه تنها ماساژ فایده ای نخواهد داشت بلکه ممکن است سلامتی بیمار نیز به خطر بیفتد.

ماساژ پا یکی دیگر از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان به افراد دیابتی پیشنهاد کرد؛ البته برای این کار علاوه بر ماساژ دستی می‌توان از انواع ماساژورها مخصوصا ماساژور پا نیز استفاده کرد.

ماساژ پا برای افراد دیابتی

نکات مهم و ضروری در ماساژ درمانی

  • پیش از ماساژ و یا استفاده از ماساژورهای برقی حتما با دکترتان مشورت کنید.
  • اگر در پا یا قسمتی از بدن زخم، جراحت یا عفونتی وجود دارد از انجام ماساژ خودداری کنید.
  • اگر در حین ماساژ درد یا احساس ناخوشایندی داشتید، ماساژ دهنده را در جریان قرار دهید و فورا ماساژ را متوقف کنید.

افت قند خون مهم ترین خطری است که احتمال آن برای افراد دیابتی وجود دارد بنابراین اگر در حین ماساژ این علائم را در خودتان مشاهده کردید، ماساژ را متوقف کنید:

  • سردرد
  • عرق کردن بیش از حد
  • ضربان قلب شدید
  • لکنت زبان
  • احساس خواب شدید

 

ممنون که تا انتها با اورلی همراه بودید؛ امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره شمع‌های ماساژ اورلی یا خرید آن‌ها می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

با ما در ارتباط باشید

 

به گفتگو بپیوندید