رد کردن لینک ها

ماساژ و سندرم تونل کارپال

هر روزه افراد زیادی با دردهای مختلف سر می کنند، چه میگرن، چه کشیدگی عضله و چه بیماری مزمن. همه انواع درد یک ویژگی مشترک دارند: فردی که درد را تجربه می‌کند می‌خواهد تسکین پیدا کند. ماساژ درمانی می‌تواند برای افرادی که درد را تحمل می‌کنند بسیار مفید باشد و قطعا این در مورد سندرم تونل کارپایی نیز صادق است.

سندرم تونل کارپ چیست؟

به بیان ساده‌تر، سندرم تونل کارپال التهاب یا گرفتگی اعصاب درون تونل کارپ مچ قدامی است که می‌تواند باعث درد و بی حسی شود. ریچارد گارسیا، متخصص ماساژ درمانی در کلرادو توضیح می‌دهد: “اکثر مراجعین من علائم کلاسیک را نشان می‌دهند. این علائم اغلب با بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست، مشکلِ گرفتن یا حمل اشیاء، و گاهی اوقات درد در دست همراه است.” برخی از مراجعین، گزارش می‌دهند که درد در عصر بدتر است و حتی آنها را از خواب بیدار می‌کند.

سندرم تونل کارپال غالباً به دلیل حرکات تکراری است، مانند کار در رایانه در کل روز،  اگرچه سایر عوامل نیز می‌توانند موثر باشند. ماری بنت، مالک Alleviate LLC در بلومینگتون، ایندیانا توضیح می‌دهد که تونل کارپ اغلب به عنوان یک فشار مکرر یا صدمه بیش از حد در نظر گرفته می‌شود، اما ژنتیک و بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند به علائم کمک کنند. به نظر می‌رسد خم شدن بیش از حد و کشیدگی مچ دست شایع‌ترین علت سندرم تونل کارپ است. اما، وراثت، کسانی که تونل‌های کارپ کوچک‌تر، دیابت و آرتریت روماتوئید دارند، همه می‌توانند نقش ایفا کنند.

سندرم تونل کارپال چیست 4

چه چیزی در مورد این سندرم می‌خواهید بدانید

نکته مهم در فرایند درمان این بیماری این است که باید آناتومی بدن را بدانید. بخش‌های مشخصی درگیر هستند. شما باید بدانید که آنها چه هستند تا به فرد بیمار کمک کنید و از طرفی به آنها آسیب نرسانید.

ارزیابی اولیه برخی از مراجعان بسیار مهم است. ارزیابی اولیه شامل اطلاعات دقیق تاریخچه سلامت و مراجعات پزشکی است. در مورد داروها، مسائل مربوط به سلامت عمومی و اطلاعات خاص در مورد سندرم تونل کارپ، مانند محل درد و یا بی حسی، شروع اولیه و مدت زمان علائم، فعالیت‌هایی که باعث تشدید علائم و درمان‌های قبلی می‌شود، باید پرسیده شود.

همراه با تاریخچه پزشکی، آزمایش‌های ارزشیابی مانند فالن یا تینل برای مچ دست می‌تواند در تهیه یک برنامه درمانی جامع مفید باشد. همچنین نقاط ضربان، ناحیه شانه و گردن رحم را برای مشکلات عصب باید ارزیابی نمود، به ویژه اگر سابقه آسیب دیدگی در گردن یا شانه وجود داشته باشد یا مراجع به صورت روزانه حرکات تکراری را انجام دهد.

از آنجا که این مراجعین برای رسیدن به آسایش واقعی به احتمال زیاد به یک سری ماساژها نیاز دارند، ارزیابی مجدد عملکرد جلسات ماساژ درمانی نیز مهم خواهد بود. قبل و بعد از درمان ارزیابی باید صورت بگیرد و سؤالاتی راجع به فعالیت‌های روزمره مراجعین استخراج شود. به عنوان مثال، آیا آن‌ها می‌توانند شب‌ها با درد کمتری بخوابند یا توانایی بلند کردن و نوشیدن یک لیوان آب را دارند بدون اینکه احساس کنند می‌خواهند لیوان را بریزند؟

متخصص ماساژ بهتر است درمورد شرایط مشتری سؤالات کلی بپرسد، اینکه آیا تسکین علائم در درد داشته یا مثلاً در زندگی یا سطح استرس تغییری ایجاد شده است. آیا احساس می‌کنند که باید تغییراتی در نحوه انجام ماساژ ایجاد شود. آیا برای آنها فشار کمتری مطلوب است، روغن بیشتری می خواهند یا کمتر…

برنامه درمانی باید به راحتی قابل درک باشد، مراجع باید برنامه را بداند. باید بداند که چه چیزی را باید انتظار داشت تا ناراحتی و نتایج متفاوت با انتظار حاصل نشود. در مورد مزایایی که ماساژ درمانی ارائه خواهد داد، بسیار واضح باید توضیح داد تا مراجع در انتظار نتیجه‌ای نباشد که ممکن تحقق نیابد.

سندرم تونل کارپال چیست 2چگونه ماساژ می‌تواند کمک کند

روشهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید با مشتریانی که سندرم تونل کارپ دارند کار کنید. گرچه بخش اعظم تمرکز ممکن است روی ناحیه مچ باشد، مانند سایر مشکلات، ممکن است بیش از یک ساختار درگیر شود. با داشتن تمرکز روی مچ، یک جلسه تمام بدن را می توان ماساژ داد. تونل کارپال بسیار نادر است.

معمولاً افرادی که دارای سندرم تونل کارپ هستند با چرخش داخلی شانه و بازو همراه هستند. از آنجا که عصبی که باعث ایجاد احساس در تونل کارپال می‌شود در ناحیه گردن و شانه سرچشمه می‌گیرد، اعمال “لرزهای” احتمالی در طول مسیر عصبی بسیار مهم است.

بافت عمیق باعث کشش، چسبندگی و تحریک در بافت نرم شانه، بازو و دست می‌شود، تلاش بر این است که شانه و بازو از چرخش داخلی خارج کند. بهتر است از تکنیک‌های ماساژ ارتوپدی مانند رهاسازی میوفاشیال از طریق سلب کردن، فشرده سازی و درگیری فعال استفاده شود.

جلسه معمولی ماساژ می تواند با آزاد کردن چرخش داخلی شانه، به ویژه عضلات شاخه‌ای و ساب کاپولاریس شروع شود. بنابراین، از بازوی بالا، به سمت آرنج، ساعد و دست، به چسبندگی و بافت فیبری، به خصوص در مسیرهای عصبی بهتر است شروع شود و بطور سیستماتیک منقبض و منسبط شوند.

به طور معمول یک ساعت ماساژ درمانی کافی است، از گرما و فشرده سازی برای کاهش فشار خون در عضلات فلکسور استفاده می شود. این به دنبال تکنیک‌های آزاد سازی میوفاشیال و کشش بافت عضله است. کل جلسه ماساژ نباید لزوما به آزاد کردن ساعد اختصاص داشته باشد بلکه کل بازو، شانه و ناحیه گردن موردنظر است.

زمان مراجعین با یکدیگر متفاوت است. مثلا برخی افراد در یک جلسه 60 دقیقه‌ای بهبود یافته‌اند. دیگران پس از جلسات اول، دوم و سوم برای سندرم تونل کارپ در شش جلسه 60 دقیقه‌ای بهبود یافته‌اند.

با این حال، طبیعی است که افراد باید پس از جلسه اول احساس آرامش کنند. به طور معمول سه تا پنج جلسه طول می‌کشد تا نتایج بلند مدت، گاه بیشتر، گاهی کمتر، حاصل شود.

برخی متخصصین ماساژ از بافت عمیق و تراکم عصبی و عضلانی استفاده می‌کنند. هرچند توجه داشته باشید که تسکین به معنای برطرف کردن کامل علائم نیست.

سندرم تونل کارپال چیست 3

ماساژ درمانی برای سندرم تونل کارپال

بسیاری از افرادی که علائم سندرم تونل کارپ و یا دیگر گرفتگی عصبی بازو یا دست را تجربه می‌کنند، تمام گزینه‌های درمانی را نمی‌دانند. بنابراین، باید وقت گذاشت تا به آنها در فواید مزایای ماساژ درمانی، و همچنین در مورد آنچه در درمان و نتایج مورد نظر انتظار می‌رود، کمک کرد.

صحبت با دکترهای ورزشی، ارتوپد و یا جراح دست نیز مفید است. به یاد داشته باشید که امروزه گزینه‌های متنوعی وجود دارد که هزینه زیادی ندارند و هنوز هم می‌توانند از نظر درمانی بسیار مؤثر باشند.

ماساژ مچ دست از روش های موثر برای درمان سندرم کانل کارپ و تسکین آن است. این روش جریان خون را افزایش می دهد و به بهبود عضلات سفت و کاهش درد کمک می کند .

با مقداری روغن نارگیل یا زیتون روی مچ دست، آن را چرب نموده و سپس مچ دست و انگشتان را به مدت پانزده دقیقه ماساژ دهید

ŌŌŌŌŌ

 ممنون که با اورلی همراه بودید. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید شمع های ماساژ با عطر طبیعی با همکاران مجرب ما در ارتباط باشید.

به گفتگو بپیوندید