رد کردن لینک ها

آیا ماساژ بر فشار خون تاثیری دارد؟

بر همگان روشن است که قرار گرفتن در موقعیت ‌های استرس ‌زا موجب افزایش موقت فشار خون خواهد شد و حتی گذراندن دوره‌های طولانی استرس عمیقا می‌تواند منجر به ایجاد شرایط جدی ‌تری برای سلامت افراد شود. آن زمان که فرد در شرایطی استرس ‌زا قرار گیرد هورمون کورتیزول تولید می شود اما با گذشت زمان، سطوح بالای این هورمون شروع به تضعیف سیستم ایمنی و افزایش فشار خون در فرد می‌کند. به همین دلیل انجام اقداماتی جهت مدیریت استرس و بهبود سلامت کلی بدن قادر است فشار خون را در طی زمان کاهش دهد. طبق تحقیقات انجام شده ماساژ بر کاهش فشار خون تاثیر به سزایی دارد.

تاثیر ماساژ بر فشار خون

تاثیر ماساژ بر فشار خون
فرآیند ماساژ با فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک قادر به کند کردن تولید کورتیزول می باشد که این همان هورمونی ست که در موقعیت‌ های استرس ‌زا سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند. پس از آن که سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال شد دیگر بدن وارد مرحله‌ استراحت شده و با کاهش سطح کورتیزول فشار خون نیز کاهش یافته و با آرام شدن ضربان قلب بدن شروع به ریلکس شدن می‌کند.

تحقیقات گسترده از گذشته تا اکنون نشان می‌دهد که صنعت پزشکی ماساژ را به عنوان یک روش معتبر پیشگیری و درمان می‌شناسد و تاثیر ماساژ بر فشار خون و استرس از دیرباز نیز مورد قبول عموم جامعه‌ جهانی بوده است.

گزارشات پزشکی حاکی از آن است که به صورت تقریبی 30 درصد از جمعیت جهان امروزه به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند و اگر چه داروهای شیمیایی تجویز شده برای کنترل فشار خون به راحتی در دسترس همگان قرار دارد اما شاید برخی بیماران برای درمان تمایل به استفاده از درمان ‌های غیر دارویی داشته باشند.

به دلیل اینکه مطالعات و پژوهش‌ های گسترده در جهان نشان ‌دهنده‌ نقش و اهمیت ماساژ بر سلامتی و به خصوص تاثیر ماساژ بر فشار خون بوده است پس این رویکرد غیر دارویی می‌تواند به عنوان یک جایگزین موثر به مردم عرضه شود.

مطالعات پژوهشی در مورد تاثیر ماساژ بر فشار خون

در این مقاله قصد داریم تا به شکل مستند و علمی به مواردی از مطالعات انجام شده با موضوع کاهش فشار خون بالا و علائم مرتبط با ماساژ درمانی در آمریکا اشاره کنیم و تاثیر ماساژ بر فشار خون بالا را بررسی کنیم.

مطالعه‌ موردی انجام شده در سال 2005 بر روی 16 مرد در ایالات متحده، بعد از شش هفته ماساژ درمانی برای دو بار در هفته، فشار خون این افراد در حدود 11 درصد روند کاهشی داشته است. این مطالعه‌ مقدماتی انجام شده تحت نظارت دانشگاه فلوریدا جنوبی نشان داد که تاثیر منظم ماساژ بر فشار خون در بیماران به خصوص مبتلا به بیماری فشار خون بالا کاملا مشهود است.

در یک دوره‌ی آزمایش شده بر این 16 مرد هرکدام ده حرکت ماساژ ده دقیقه‌ای را برای سه بار در هفته دریافت کردند. پس از این دوره تجزیه و تحلیل های واریانس نشان داد که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به شکل قابل ملاحظه‌ای در این افراد مورد مطالعه در طول زمان مشخص تغییر کرده است. نتیجه‌ این تحقیقات مشخص کرد که داشتن جلسات ماساژ درمانی منظم در زندگی عادی افراد مبتلا به فشار خون بالا قادر است تا فشار خون آن ها را کاهش دهد.

 

این مقاله را از دست ندهید: آشنایی با انواع شمع ماساژ اورلی و اثرات درمانی آن

 

در مطالعه ای دیگر توسط پژوهشگران همین دانشگاه، 54 فرد بزرگسال بالای شصت سال به شکل تصادفی برای دو گروه درمان پژوهشی انتخاب شدند. هدف از این پژوهش در حقیقت ارزیابی تاثیر ماساژ بر فشار خون و کنترل استرس در بین گروه سالمند بود. پس از انجام دوره‌ های ماساژ درمانی نتایج نشان داد که این 54 نفر بهبودی قابل توجهی در اضطراب، افسردگی، سرزندگی، سلامت عمومی و استرس به دست آورده‌اند. تمامی شواهد به دست آمده از این پژوهش بر نقش کلیدی تاثیر ماساژ بر فشار خون و توانایی یک ماساژ درمانگر حرفه‌ای در مدیریت کنترل فشار خون و استرس تاکید داشت.

در نهایت با افزایش سن جمعیت جهان و بالارفتن فشار خون، پژوهش در حوزه‌ تاثیر ماساژ درمانی بر فشار خون به شکل دقیق‌تری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. تکنیک ‌ها و حرکات ماساژ به طرق مختلف بر بدن افراد تاثیرگذار است اما تا امروز هیچکس به تمام تغییرات فیزیولوژیکی که قرار است پس از جلسات درمانی ماساژ برای هر فرد رخ دهد مطمئن نیست.

اما پیام اصلی مطالعات جهانی این است که اشکال مختلف ماساژ و تاثیرات متفاوت آن را بر بدن افراد نمایان کند و اینکه بگوییم ماساژ درمانی بر کاهش فشار خون و کنترل آن تاثیر دارد تنها یک افسانه نیست بلکه واقعیت دارد. تاثیر ماساژ برای فشار خون از سوی دانشمندان زیادی در دنیا مورد تایید قرار گرفته است و نمی‌توان اثرات مثبت ماساژ بر سلامتی افراد را نادیده گرفت. در حالت کلی ماساژ درمانگر بر این باور است که انجام حرکات ماساژ می تواند مشکل بیماران مراجعه کننده را کاهش دهد.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. اورلی دارنده طیف گسترده ای از انواع شمع های ماساژ با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا اطلاع از قیمت شمع ماساژ به وب سایت اورلی مراجعه کنید.

با اورلی در ارتباط باشید

اینستاگرام اورلی

 

به گفتگو بپیوندید