رد کردن لینک ها

پیشرفت در ماساژ درمانی را حس می کنید؟

اگر از طرفداران ماساژ درمانی باشید قطعا برای شما این سوال پیش آمده است؛ آیا ماساژ درمانی برای شما موثر است یا خیر؟ در واقع میزان پیشرفت در ماساژ درمانی خود را می سنجید. پاسخ آن گاهی اوقات خیلی ساده است. آیا احساس بهتری می کنید؟

به عنوان مثال سندروم باند ایلوتیبیال را در نظر بگیرید. این آسیبی متداول است که باعث می شود دونده در فواصل مختلف متوقف شود. استراحت بخشی از فرایند درمان است. هرچند شما نمی توانید معیاری مشخص کنید و بگویید آیا بدون تلاش، در دویدن این فرد بهبودی حاصل شده است یا نه. چگونه می خواهید بدون آزمایش کردن بگویید چه اتفاقی می افتد؟

در اینجا در مورد چند معیار فنی صحبت می کنیم که در ارزیابی پیشرفت در ماساژ درمانی از آن استفاده می شود:

نقاط حساس در پیشرفت در ماساژ درمانی

معیار اول پیشرفت در ماساژ درمانی؛ تسکین علائم

در واقع می توان گفت تسکین علائم آخر خط است! اگر علائم بیماری یا مشکلی که دارید در دوره زمانی معقول بهبود نیابد، درمان موثر واقع نشده است. در برخی موارد، حالتی وجود دارد که همه چیز بدتر می شود به جای اینکه بهتر شود. به عنوان یک قاعده کلی، اگر علائم شما رو به بهبود نبود، باید هر نوع درمانی را زیر سوال ببرید.

برای رفع یا تقلیل برخی علائم، حدود سه الی پنج ساعت ماساژ درمانی باید کافی باشد. برای مشکلات شدیدتر یا قدیمی تر باید کمی بیشتر اجازه دهید تا پیشرفت در ماساژ درمانی را مشاهده کنید.

این مورد خاصی نیست که برخی مشکلات نیاز به مدت زمان درمانی بیشتری داشته باشند. با این حال، باید بسیار احتیاط کنید که سرمایه گذاری زمانی و هزینه ای درستی داشته باشید. تنها با تراپیست هایی وقت صرف کنید که اعتماد شما را جلب کرده اند.

آزمایش تحریک کننده، معیار دوم اندازه گیری پیشرفت

در برخی موارد می توانید به دقت، حساسیت جراحت یا عدم عملکرد بافت خاص را بدون ریسک محاسبه کل پیشرفت در ماساژ درمانی بیازمایید. شرایط تاندون آسیب دیده به عنوان مثال تنها با ضربه کوچکی قابل تعیین است. به این تست، آزمون تحریک کننده می گیوند. تنها چند ثانیه صبر کنید تا واکنش اصلی را مشاهده کنید. فرد باید به شدت احساس ناراحتی داشته باشد. در نتیجه این آزمون می توانید وضعیت بافت بدن را بسنجید.

طیف گسترده ای از روش های آزمون هوشمندانه دیگر نیز وجود دارد. در این روش ها می توانید با کمی تحریک، عمق مشکلات را متوجه شوید. این آزمایش ویژه ارتوپدی نامیده می شود. کل کتاب های درسی از این ترفند تقریبا شیطانی استفاده کرده اند. روش های بیشماری برای تست بافت و سنجش سلامت آنها استفاده می شوند.

مثلا در مورد سندروم باند ایلوتیبیال، روش خاصی برای حرکت زانو وجود دارد. با حرکت زانو، درد این سندروم حتی برای کسی که زیاد می دود به سادگی مشخص می شود. این تست را فشردگی نوبل می نامند. (نام این روش بر اساس پزشک مخترع آن گذارده شده است). هرچند این روش نیز در اصل از همان ضربه زدن الگو می گیرد.

درد نشانه پیشرفت در ماساژ درمانی

معیار سوم؛ حساسیت تریگر پوینت عضلانی … و تحمل

نقاط محرک میوکاسیال – گره عضلانی – علت اصلی و یکی از عوارض عامل قابل توجه در طیف گسترده ای از درد و آسیب ها هستند. تا حدی که به این مشکل مربوط می شود، حساسیت این نقاط –با توجه به میزانی که شما حس می کنید – بهترین معیار اندازه گیری پیشرفت در ماساژ درمانی است، مشابه بارومتر برای اندازه گیری فشار.

زمانی که تریگر پوینت آزاد می شود و کمتر حساسیت نشان می دهد، متخصص فشار را بر آن نقطه زیاد می کند تا به اندازه قبل حساسیت ایجاد شود. البته این برای فرد آسیب دیده محسوس نیست. قطعا اگر از خود فرد بپرسید، متوجه نمی شود که فشار وارد شده به بدن او دو برابر هفته گذشته است.

معیار خوب دیگر برای آزاد شدن تریگر پوینت، که اغلب بسته به تراپیست دارد که تشخیص بدهند، کاهش پدیده ای به نام پاسخ به کشش ناگهانی موضعی (LTR) است. هنگامی که نقطه مذکور با فشار مشخص تحریک می شود، تریگر پوینت به طور ناگهانی کشیده می شود. اگر LTR پایین بیاید، تریگر پوینت احتمالا بهتر می شود.

توجه داشته باشید که تغییر در بافت عضلانی، معیار قابل اعتمادی برای پیشرفت در ماساژ درمانی نیست.

در چهارمین معیار پیشرفت در ماساژ درمانی باید پیاز پوست بگیرید!

علائم کلاسیک پیشرفت در درمان لزوما نباید شبیه پیشرفت باشد. اعتقاد داشته باشید یا نه، نشانه های جدید و متفاوت جایگزین قدیمی‌تر ها شده اند. به نظر می رسد سیستم عصبی انسان مشکلات را در اولویت قرار داده و به شما اجازه می دهد به شکل درد یا دیگر علائم به آنها اهمیت دهید (واکنشی مشابه پوست کردن پیاز). از آنجا که تنها یک لایه از مشکل به تازگی در حال رفع شدن است، بیماران به طور روتین تغییرات ناگهانی در کیفیت درد یا مکان علائم خود مشاهده می کنند.

به عنوان مثال یکی از موارد درمانی را در نظر بگیرید. مردی که دارای کمردرد شدید و مزمن است. او سی سال سن دارد و علائم درد او در سمت راست بدن حس می شود. پس از پیشرفت در ماساژ درمانی در سه جلسه، ناگهانی جهت درد تغییر کرد. او دو طرف ستون فقرات خود، همانند تصویر آینه ای، درد داشت. او هرگز سمت چپ خود دردی حس نکرده بود. (این مورد یک واقعی است). هرچند برای شما تجربه متفاوتی بنظر می رسد، یک نمونه عالی از پیشرفت در درمان محسوب می شود.

سندرم باند الیوتیبیال را به یاد بیاورید. بهبودی در این مشکل می تواند با دردهای جدیدی همراه باشد. نمونه هایی از درد در قسمت تحتانی بدن مشاهده شده است. این نشانگر تغییر در بیومکانیک فرد است.

نقطه حساس در پیشرفت در ماساژ درمانیبرخی از علائم بد پیشرفت در ماساژ درمانی

یک علامت دلسردکننده مشترک در واقع دیگر جزء علائم محسوب نیست: انگار هیچ چیز تغییر نکرده است. تقریبا در همه موارد درمانی، باید چیزی تغییر کند. تغییر بهتر یا حتی در ابتدا بدتر ضروری است. اما اگر بعد از سه جلسه درمان اتفاقی نیفتد، احتمالا به این معنی است پیشرفت در ماساژ درمانی نداشته‌اید و نخواهید داشت. شاید هم ممکن است در آینده اتفاقی بیافتد اما ناکارآمد و هزینه بردار.

علائمی که به معنی عدم پیشرفت در درمان نیستند

حالا این سوال پیش می آید که آن علائم بد کدام هستند. برخی از انواع واکنش ها کاملا معمولی اند و نباید دلسردکننده باشند:

احساس سرگیجه خفیف و سردرد، پاسخ شایعی در جلسات ماساژ درمانی هستند. برخی افراد تازه وارد به آن عادت ندارند.

در صورتی که اولین بار است ماساژ درمانی را تجربه می کنید، کبودی عادی است.

در پنجاه درصد موارد، اوج بروز علائم و شدت آنها در جلسات اول و دوم ماساژ درمانی دیده می شود.

کبودی واقعی و عجیب در موارد نادری پیش می آید اما خیلی هشداردهنده و حاد نیست.

اما انواع دیگر واکنش های منفی می توانند خبر بدی به همراه داشته باشند. بروز حالت شدیدی از علائم فوق همانند سرگیجه جدی و شدید مهم هستند. اگر بعد از جلسه ماساژ درمانی دچار استفراغ یا سرگیجه شدید شدید، بدون مشورت با پزشک اقدام به درمان نکنید. همچنین اگر بعد از جلسات درمان، ریزش مو داشتید جدی بگیرید.

در صورت بروز هریک از این علائم، به مدت چند ساعت و یا تشدید آنها، این علائم را جدی بگیرید. جزء علائم بد محسوب می شوند.

جمع بندی ارزیابی پیشرفت در ماساژ درمانی برای تریگر پوینت

ماساژ درمانی در اکثر مواقع تسکین نقاط محرک (تریگر پوینت) است.. نظر شما همین است؟ از طرفی درمان تریگر پوینت در صورت بروز علائم شدید مثل مشکلات عضلانی حاد لازم می شود. این درمان نیاز به تخصص دارد و در غیر این صورت درمان نتیجه کمتری خواهد داشت.

فردی که برای ماساژ درمانی مراجعه می کند باید بداند چگونه متوجه پیشرفت در ماساژ درمانی خود شود. خصوصا زمانی که از درد تریگر پوینت رنج می برد. از نشانه های تخصص تراپیست استفاده از الزامات ماساژ، خصوصا انواع روغن ماساژ متناسب با درد شما است.

∇∇∇∇∇

امیدواریم در راهنمایی شما برای اولین تجربه ماساژ قدمی برداشته باشیم. اورلی با هدف ارائه بهترین تجربه ماساژ به شما، طیف گسترده ای از روغن های صد در صد طبیعی اورلی را دارا می‌باشد. برای خرید یا کسب اطلاعات با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

راه های ارتباطی

 

 

به گفتگو بپیوندید