رد کردن لینک ها

آشنایی با فواید ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد به شکل معمول فواید گوناگونی دارد از جمله اینکه با هر ضربه‌ ملایم کودک شما حس می‌کند که بیشتر مورد توجه و محبت شما قرار گرفته و پیوند بین مادر و نوزاد تقویت می‌شود. فرآیند ماساژ همچنین به نوزاد شما احساس آرامش بیشتری هدیه می‌کند که ممکن است حتی روند به خواب رفتن او را بهبود ببخشد.

درست است که به تحقیقات و مدارک بیشتری در این حوزه نیاز است اما باید گفت ماساژ نوزاد حتی ممکن است باعث رشد سالم ‌تر او شود. یکی از عالی‌ترین راه ‌ها برای نزدیک‌ تر کردن شما و کودک تان ماساژ نوزاد است که در حین دریافت ماساژ اعتماد و ارتباط شما با کودکتان بیشتر خواهد شد. لمس انگشتان شما بر روی بدن نوزاد برای او آرامش‌بخش است و موجب می‌شود که کودک شما بیشتر احساس کند که دوستش دارید و به شدت از او مراقبت می‌کنید.

فواید ماساژ نوزاد

تاثیر ماساژ نوزاد
گزارشات انجمن بین‌المللی ماساژ نوزادان IAIM، حاکی از آن است که ماساژ نوزاد ممکن است به تحریک سیستم گردش خون و گوارش او کمک کند. ماساژ می‌تواند به نوزادانی با علائم و شرایط زیر کمک کند:

• نوزادان با گرفتگی عضلات
• قولنج کرده
• دارای یبوست
• دارای گاز زیاد در معده

هر بار ماساژ نوزادان علاوه بر این می‌تواند به کاهش تنش عضلانی در برخی کودکان یا کم کردن دردهای ناشی از دندان درآوردن و همچنین در بهترین حالت به تحریک رشد در نوزادان نارس کمک کند. در نهایت اگر نوزاد شما هر گونه مشکلی در سلامتی دارد، قبل از تصمیم به انجام ماساژ حتما با پزشک او صحبت کنید.

انجمن بین‌المللی ماساژ نوزادان IAIM به والدین توصیه می‌کند تا به محض تولد نوزاد می‌توانند بدن او را لمس کنند. بسیاری از والدین دوست دارند این فرآیند را با قرار دادن نوزاد خود بر روی سینه انجام دهند. البته باید به این شکل عمل کنید که کودک خود را نزدیک سینه خود نگه دارید و بعد به آرامی شروع به نوازش پاها و پشت او کنید پس از آن می‌توانید قسمت‌های دیگری مانند بازوها را نوازش کنید.

با گذشت چند هفته اول پس از تولد نوزاد می‌توانید اقدام به ماساژ او کنید اما با این حال مطمئن باشید که کودک شما آماده ماساژ دادن است. طبق گفته متخصصان ماساژ درمانی، آن زمان که نوزاد شما سر خود را از شما برمی‌گرداند یا دست‌هایش را سفت می‌کند زمان مناسبی برای ماساژ او نیست و حتی پیشنهاد می‌شود که حداقل تا 45 دقیقه بعد از شیر خوردن کودک برای ماساژ او صبر کنید به این دلیل که انجام ماساژ نوزاد بلافاصله بعد از غذا خوردن می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود.

حتما پیش از انجام ماساژ نوزاد با متخصص اطفال مشورت داشته باشید

 

ماساژ نوزادان هر چند وقت یکبار مجاز است؟

قانون خاصی در مورد اینکه چند وقت یکبار مجاز است تا نوزادتان را ماساژ بدهید وجود ندارد و این امر کاملا به خود شما و کودکتان بستگی دارد. گروهی از والدین تمایل دارند تا روزانه نوزاد خود را ماساژ دهند و برعکس گروهی دیگر تمایل به ماساژ نوزادان خود برای یک روز در میان دارند. شما می‌توانید اول صبح ماساژ نوزاد خود را انجام دهید تا او روز خود را با یک آرامش درونی آغاز کند و یا شب ‌ها قبل از خواب برای کمک به بهتر خوابیدن او این کار را انجام دهید. در حقیقت مهمترین نکته در تعیین بهترین روال انجام ماساژ نوزاد، توجه به نشانه ‌های دریافتی از کودک خود است.

 

پیشنهاد ویژه: با ماساژ سوئدی و فواید آن آشنا شوید

 

آموزش ماساژ نوزادان

طریقه ماساژ نوزاد
قصد داریم تا شما را با چند نکته و تکنیک ضرورری برای انجام ماساژ نوزادان آشنا کنیم که به ترتیب الویت این موارد را در زیر ذکر کرده‌ایم:

انتخاب یک فضای دنج و ساکت برای ماساژ

یکی از بهترین تکنیک‌های ماساژ نوزاد این است که کودک خود را در مکانی گرم و ساکت ماساژ بدهید. شما باید مطمئن شوید که مکانی که کودکان در آن قرار دارد برای او کاملا راحت و امن است. سپس نوزاد را بر روی یک حوله به پشت بخوابانید تا بتوانند تماس چشمی خود را با شما به عنوان مادر یا پدرش حفظ کند.

شروع ماساژ با آهستگی

همزمان که نوزاد خود را به پشت خوابانده اید با مالش و لمس آرام هر قسمت از بدن او ماساژ را شروع کنید. لمس بدن کودکتان در ابتدا باید بسیار ملایم باشد که به او اعلام آمادگی کنید که وقت ماساژ فرا رسیده است. شما در حین فرآیند ماساژ نوزاد باید مدتی را صرف مالش هر یک از اعضای بدن او کنید.

می‌توانید از ناحیه سر شروع کنید و به تدریج به سمت پاهای او حرکت کنید. فراموش نکنید که در هیچ مقاله‌ علمی زمان توصیه شده خاصی برای ماساژ نوزادان وجود ندارد پس ماساژ هر قسمت از بدن کودک باید تا زمانی که او و شما از آن لذت می‌برید ادامه داشته باشد. همچنین می‌توانید برای مدتی کوتاه نوزاد خود را روی شکم خود قرار بدهید و همین فرآیند ماساژ را ادامه دهید، اگرچه ممکن است برخی از نوزادان دوست نداشته باشند تا برای مدت طولانی به این حالت باشند.

تکرار مجدد ماساژ با رضایت کودک

اگر در فرآیند ماساژ احساس کردید که هم شما و هم نوزادتان از این کار لذت می‌برید به راحتی می‌توانید با تکرار حرکات مالشی ماساژ را مجدد ادامه دهید و دوباره از سر او شروع و به سمت پاهایش حرکت کنید.

صحبت کردن با نوزاد در حین ماساژ

به یاد داشته باشید که ارتباط برقرار کردن کلامی در حین ماساژ نوزاد امری بسیار مهم در به آرامش رسیدن کودک شما است. شما می‌توانید در حین ماساژ نوزادان با صدا کردن نام آن‌ها یا تعریف کردن داستان‌های کودکانه و یا خواندن شعرهای ساده که در مهد کودک‌ ها هم برای کودکان خوانده می‌شود می‌توانید به آرامش آن‌ها کمک کنید.

استفاده از روغن ‌های ماساژ به شکل اختیاری

باید گفت که استفاده از روغن در حین ماساژ نوزاد کاملا به سلیقه‌ی والدین مرتبط است زیرا برخی از والدین استفاده از روغن بر روی بدن نوزاد را موجب کثیف شدن او می‌دانند و برخی دیگر آن را به عنوان عاملی کمک کننده در از بین بردن اصطکاک پوستی ناشی از ماساژ می‌دانند.

در نهایت اگر شما در دسته‌ علاقه‌مندان استفاده از روغن در ماساژ نوزادان هستید توجه کنید که روغنی را باید خریداری کنید که فاقد هرگونه اسانس و عطر یا به شکل خوراکی باشد زیرا ممکن است در حین ماساژ کودک آن را به دهانش بزند. برای استفاده از انواع روغن‌ها در ماساژ نوزاد، ابتدا روغن را با زدن یک ضربه کوچک به قسمتی از پوست کودک خود تست کنید. این کار برای این است که مطمئن شوید کودک شما به آن ماده واکنشی نشان نمی‌دهد.

این آزمایش کردن روغن به خصوص برای نوزادان مبتلا به آلرژی یا حساسیت‌های پوستی بسیار مهم است. استفاده از روغن مناسب برای ماساژ نوزاد به محافظت از پوست نرم و لطیف نوزاد شما کمک کرده و موجب مرطوب شدن آن نیز می‌شود. انواع روغن‌هایی که به شکل معمول برای پوست حساس نوزادان بی‌خطرند از جمله روغن نارگیل، بادام، روغن بچه، کره شی‌باتر، روغن گلرنگ، روغن دانه انگور، بابونه، روغن جوجوبا، روغن گل گاوزبان، روغن گل رز و روغن جو دوسر هستند.

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. اورلی دارنده طیف گسترده ای از انواع شمع های ماساژ با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا اطلاع از قیمت شمع ماساژ به وب سایت اورلی مراجعه کنید.

با اورلی در ارتباط باشید

به گفتگو بپیوندید