رد کردن لینک ها

ماساژ لنفاوی چیست؟

بر طبق تحقیقات انجام شده سیستم لنفاوی بدن انسان به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند به این معنی که یک سیستم لنفاوی سالم و فعال در بدن از حرکات طبیعی بافت ‌های ماهیچه‌ای برای این پاکسازی استفاده می‌کند. در مواقعی اعمال جراحی یا شرایط پزشکی خاص و آسیب ‌های دیگر همگی دلایلی می‌شوند برای تجمع مایعات در سیستم لنفاوی و غدد لنفاوی بدن، این دقیقا همان حالتی است که به عنوان گرفتگی لنف شناخته می‌شود. اگر شما هم در دسته افرادی هستید که دچار این حالت شده و در گذشته عمل جراحی بر روی غدد لنفاوی خود انجام داده‌اید، حتما با توصیه ‌های پزشکان به ماساژ لنفاوی جهت تخلیه لنف توسط ماساژور یا فیزیوتراپ آشنایی دارید.

حتی پس از یک جراحی در غدد لنفاوی یک فیزیوتراپیست و متخصص کار بلد به راحتی می‌تواند به افراد آموزش دهد تا ماساژ لنفاوی را در منزل خودشان انجام دهند.

در چه مواردی ماساژ لنفاوی موثر است؟

ماساژ لنفاوی
از آن ‌جا که تجمع مایعات زائد در بدن ناراحت کننده است و باعث بروز درد و احساس سنگینی در نواحی آسیب دیده‌ آن می‌شود پس خود گرفتگی لنفاوی نیز به تنهایی بسیار ویرانگر است. به این دلیل که موجب افسردگی قابل توجه در بیمار و عدم تحرک در او شده که همین امر روند بهبودی را پیچیده تر می‌‌کند.

به یاد داشته باشید هر عاملی که بتواند غدد لنفاوی شما را تحت تأثیر قرار داده و دچار مشکل کند شما را درگیر عارضه‌ جانبی گرفتگی لنف می‌کند. از سویی دیگر گرفتگی لنف تنها در محل نزدیک به محل جراحی ایجاد می‌شود برای مثال، اگر غدد لنفاوی شما در طی جراحی سرطان سینه چپ شما برداشته شده باشد تنها در بازوی چپ خود دچار گرفتگی لنف خواهید شد.

از دیگر عوامل بروز این عارضه می‌توان به آسیب ‌ها یا نارسایی ‌های قلبی مانند لخته شدن خون در بدن اشاره کرد. در نهایت برای دفع مایعات زائد از نواحی آسیب دیده، بهترین گزینه که از میزان فشار ملایمی استفاده می‌کند ماساژ لنفاوی است. همچنین این تکنیک برای کاهش گرفتگی لنفاوی در نقاط حساس بدن نیز به ‌شمار می‌رود.

مزایای ماساژ لنفاوی

• جلوگیری از بیماری های شایع مانند سرماخوردگی
• کاهش تورم
• بهبود گردش خون
• از بین بردن سلولیت
• رفع سموم بدن
• تقویت سیستم ایمنی
• موثر در کاهش وزن

ماساژ سیستم لنفاوی برای چه افرادی نامناسب است؟

به طور کلی این ماساژ برای افرادی با نارسایی قلبی، سابقه لختگی خون یا سکته مغزی، عفونت، مشکلات کبدی یا مشکلات کلیوی توصیه نمی‌شود.

 

بیشتر بدانید: ماساژ لاغری چیست و چه فوایدی دارد؟

آموزش ماساژ لنفاوی

نحوه ماساژ غدد لنفاوی
در زمان انجام ماساژ لنفاوی توجه به این نکته که فرآیند ماساژ باید نواحی گسترده‌ اطراف ناحیه‌ آسیب دیده را هم شامل شود مهم است. طبق نظریه پزشکان به جز سر کل سیستم لنفاوی در بدن، در قسمت سمت راست قفسه سینه و بازوی راست و همچنین در نزدیکی شانه‌ چپ تخلیه می‌شود. به همین دلیل ماساژ باید تمام نواحی نام‌ برده را شامل شود تا تخلیه و پاکسازی به درستی انجام شود.

در حین ماساژ لنفاوی، شما فقط بر روی ساختار سطحی پوست خود کار می‌کنید یعنی درست جایی که مایعات مضر به دام افتاده است. آن‌ چه در حین این سبک ماساژ و درمان آن اتفاق می‌افتد شامل دو بخش پاکسازی و بازجذب است.

مرحله‌ی اول پاکسازی

در روش پاکسازی از ماساژ لنفاوی که هدف آن ایجاد خلاء با فشار ملایم است، منطقه‌ مورد نظر برای وارد کردن مایع بیشتر و ایجاد یک اثر فلاشینگ آماده می‌شود که همین امر شامل :

• اعمال فشار ملایم بر ناحیه‌ لنفاوی فوق ترقوه که در زیر استخوان ترقوه قرار دارد می‌شود.
• فرآیند ماساژ در ناحیه‌ لنفاوی زیر بغل که در محدوده‌ زیر بازوها قرار دارد.

نحوه‌ کار به این شکل است که ابتدا بر روی یک سطح راحت و صاف دراز می‌کشید در حالی که دست‌ های شما درست در زیر استخوان‌ های ترقوه‌تان قرار بگیرد دست‌هایتان را به شکل ضربدری بر روی سینه‌تان بگذارید. در این حالت، آرنج تان را به آرامی بالا آورده که این فشار به اندازه‌ای است که بدن شما را برای شستشوی مایع ناحیه‌ گرفتگی لنفاوی آماده می‌کند.

مرحله‌ دوم بازجذب

مرحله‌ی بازجذب در واقع بخش دوم از ماساژ لنفاوی را شامل می شود که در این مرحله از ماساژ، شما ملزم هستید تا از قسمت آسیب دیده‌ بدن که دورتر از هسته‌ مرکزی بدن است شروع به کار کنید. برای مثال، اگر دچار گرفتگی لنفاوی در قسمت دست‌ها، بازو و شانه‌های خود هستید بهتر است از نوک انگشتان خود شروع کنید.

در این مرحله شما می‌توانید با استفاده از یک حرکت آرام با فشار ملایم برای جابجایی بر روی سطح پوست، ماساژ را از نوک انگشتان به کف دست، از کف دست به آرنج و از آرنج به شانه انجام دهید. هر یک از این مراحل را می توانید حدود 5 تا 10 بار تکرار کنید تا مدت زمان بازجذب ماساژ را تکمیل کنید.

در تمامی مراحل انجام ماساژ توجه به این نکته که از فشار کم استفاده کنید بسیار مهم است زیرا اگر در حین ماساژ بتوانید عضلات زیر پوست خود را احساس کنید، بدانید که شما در حال اعمال فشار بیش از حد هستید. همین فشار نامتناسب نه ‌تنها می‌تواند اثربخشی ماساژ لنفاوی را کاهش دهد بلکه می‌تواند برای گرفتگی لنفاوی مضر هم باشد.

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. اورلی دارنده طیف گسترده ای از انواع شمع های ماساژ با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا اطلاع از قیمت شمع ماساژ به وب سایت اورلی مراجعه کنید.

 

با اورلی در ارتباط باشید

 

به گفتگو بپیوندید