رد کردن لینک ها

آشنایی با ماساژ و فواید آن

تا به حال به این فکر کرده اید که از چه روشی می توان بدون دارو و مراجعه به پزشک به نهایت آرامش و سلامتی رسید؟ ما اینجا تصمیم داریم یکی از همین روش ها را به شما معرفی کنیم: ماساژ یکی از همین روش هاست در ادامه با ما همراه باشید تا با ماساژ و فواید آن آشنا شویم .

ماساژ راهی برای رسیدن به آرامش و سلامت

ماساژ یک سری حرکات ملایم مخصوص و حرفه ای دستی است که بطورمنظم روی اندام و بافت های بدن انجام می شود . ماساژ با اینکه روشی خیلی قدیمی و کهنی محسوب می شود اما امروزه به یکی از روش های نوین برای سلامتی تبدیل شده و متخصصین بصورت تخصصی و با دید علمی به آن نگاه می کنند.

ماساژ قرن هاست که به عنوان درمان یا کمک درمان برای بیماری های جسمی و روحی و تمدد اعصاب و رسیدن به آرامش شناخته شده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد و می توان گفت در بیشتر اوقات جایگزین قرص و داروهای شیمیایی است . این روش در تمام ملت ها و فرهنگ ها بین مردم محبویت زیادی دارد و دلیل آن دستیابی به حس خوشایند و احساس سلامتی و سرحالی بدون استفاده از داروهای شیمیایی و اعمال پزشکی است این شیوه وارد چرخه سلامتی انسان شده و تا به امروز خیلی از بیماری های جسمی از جمله دردهای مفصلی و ماهیچه ای ، انواع سردرد ، تقویت سیستم ایمنی ، تنظیم خواب و همچنین بیماری های روحی مثل استرس و اضطراب و تنش های های عصبی ، خستگی و بیحالی و … با استفاده از ماساژ درمان و یا تحت کنترل قرار گرفته اند. ماساژ جریان خون را بهبود می بخشد و وظیفه اکسیژن رسانی به اندام ها را به خوبی انجام می دهد.

ماساژ در عین سادگی انواع خیلی مختلف و گسترده ای دارد .

انواع ماساژ

ماساژ انواع گوناگونی دارد که مکانیسم کلی همه آن ها تقریبا یکسان است و در جزییات با هم تفاوت دارند.
ماساژ با توجه به نوع آن روش خاص خودش را دارد،
به طور مثال در ماساژی به نام ماساژ سوئدی و مالای از روغن های مخصوص ماساژ استفاده می شود و با پنج تکنیک مالش ، فشار، ضربه های خفیف، لرزش و اصطحکاک بر روی بافت های بدن، باعث خارج شدن سموم از بدن و رسیدن به آرامش می شود.

در ماساژ تای ، ماساژ تنها با دخالت دست و از روی لباس بر روی بدن افراد انجام می شود که در این نوع ماساژ هم بهبود   تنش های عصبی و دردهای مفصلی و ماهیچه ای و … حاصل می شود.

ماساژ رفلکسولوژی به نوعی از ماساژ گفته می شود که در آن با ماساژ قسمت هایی از بدن شاهد تغیراتی در قسمت های مختلف بدن هستیم. مثلا کف پا جزو اندام هایی است که با ماساژ نقاط خاصی از آن عملکرد اندام های دیگر تحت تاثیر قرار می گیرد در نتیجه باید توسط شخصی حرفه ای انجام شود تا بهبودی اندام ها کاملا حاصل و حس شود.

ماساژ با سنگ داغ وسرد : سنگ های داغ ماساژ از جنس بازالت و غنی از آهن هستند و حرارت را در خودشان حفظ   می کنند این سنگ ها در رودخا نه ها وجود دارند که بر اثر جریان آب صاف و نرم شدند. ماساژ با این سنگ ها به این صورت انجام می شود که فرد ماساژور سنگ ها را به وسیله هیتر تا درجه مشخص گرم می کند و سنگ های داغ را روی نقاط مخصوصی از بدن قرار می دهد این نقاط برای هر فرد متفاوت است. حرارت سنگ ها باعث آزاد شدن گرفتگی ماهیچه ها می شود و روند ماساژ را آسان تر می کند. ماساژ با سنگ ها آرامبخش هستند و افرادی که طرفدار ماساژ های سنگین نیستند این نوع ماساژ را ترجیح می دهند، ماساژ با سنگ داغ باعث آزاد شدن گرفتگی های عضله می شود و درد کمر و پاها را کاهش داده یا برطرف می کند.

اما بعضی از نقاط بدن نباید در معرض سنگ داغ قرار بگیرند در نتیجه از سنگ سرد برای آن اندام ها استفاده می شود.

چه کسانی نباید ماساژ سنگ داغ بگیرند؟

اگر شما فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، عروق واریسی، میگرن، آرتریت روماتوئید، زخم تازه، نواحی سوخته یا ضعیف شده پوستی، تومور، ایمپلنت فلزی دارید یا تحت درمانی که باعث کم خونی می‌شود قرار دارید، قبل از گرفتن ماساژ سنگ داغ، موضوع رو با پزشک خود در میان بگذارید.  به طور کلی، ماساژ سنگ داغ نباید بر کسانی که نمی‌توانند ماساژتراپی استاندارد دریافت کنند اعمال شود. همچنین اگر اخیرا شیمی‌درمانی، پرتو درمانی یا جراحی داشتید با پزشک خودتان مشورت کنید. زنان باردار و کودکان باید از ماساژ سنگ داغ اجتناب کنند.

ماساژ با شمع در این نوع ماساژ به جای استفاده از روغن های گیاهی از شمع ماساژ استفاده می شود در این شمع ها به جای  پارافين، روغن‌هاي طبيعي خوشبو و كره‌هاي مخصوص گياهي با خاصیت درمانی به كار رفته است. در این نوع از ماساژ شمع ها آب شده و دمای اونها دو درجه گرم تر از بدن هستند و روي قسمت‌هاي مختلف بدن ريخته شده و حركات ملايمي مثل ماساژ سوئدي روي پوست اعمال میشود. استفاده از شمع ماساژ درست مثل روغن های ماساژ خواص درمانی زیادی دارند. که استفاده از اون ها باعث افزایش آرامش ، کاهش درد ، از بین رفتن خشکی بدن و …   می شود.

آشنایی با ماساژ و فواید آن-massage

ماساژ صندلی نوعی از ماساژ است که فرد بر روی صندلی مخصوص ماساژ قرار میگیرد و توسط ماساژ تراپیست ماساژ انجام میشود ، در این ماساژ هزینه و وقت کمتر و حتی فضای کمتری لازم دارید. همچنین صندلی های ماساژ سبک و قابل حمل هستن که همین موضوع محبوبیت این ماساژ رو بیشتر کرده است.

صندلی ماساژور استفاده از صندلی و یا مبل های های ماساژور یکی از بهترین و راحت ترین شیوه های گرفتن ماساژ است چرا که در هر زمان در اختیارتان است و تمامی تکنیک های ماساژ دستی به صورت اتومات و هوشمند برای شما انجام میشود.

همانطور که گفتیم ماساژ انواع خیلی  زیادی دارد که روز به روز به شیوه های آن اضافه میشود، ماساژ هایی مثل ماساژ : دیپ تیشو ، یومیهو تراپی ، آیروودا(زیبایی) ، ماساژ ورزشی ، ماساژ کودک، اسالن ، ماساژ کالیفرنیایی، وتسو، تایلندی و … از انواع دیگر ماساژ هستند.

لوازمی که برای ماساژ احتیاج داریم

به طور کلی همه ی ماساژ ها با چند ابزار و مواد مشترک انجام میشوند :

  • روغن های و لوسیون های مخصوص ماساژ
  • شمع های مخصوص ماساژ
  • سنگ داغ مخصوص ماساژ

که این مواد و لوازم با توجه به نوع ماساژ انتخاب و مورد استفاده قرار میگیرند، و گاهی در یک نوع ماساژ همه این وسایل و مواد مخصوص ماساژ و یا چندتا از آن ها هم زمان با هم استفاده میشوند.
و اما وسیله ای که تقریبا برای همه ماساژ ها مورد استفاده قرار میگیرد و جزو ملزومات ماساژ هست تخت مخصوص ماساژ است که مدل ها و جنس های مختلفی دارد.

روغن ماساژ:

روغن های ماساژ از طبیعت و گیاهان بر اساس خاصیت هایشان گرفته میشوند، خیلی از گیاهان این توانایی را دارند که تاثیر مستقیم  بر روی سلامتی بدن و روحیه شما داشته باشند به همین دلیل از روغن این گیاهان برای درمان استفاده میشود .

مولکول های ریز روغن ها جذب پوست و وارد جریان خون میشود و تاثیرات خودشان را به جا میگذارند .

ماساژ با روغن ها روشی تاثیر گذار و محبوب است.

انواع روغن ماساژ

هر کدام از روغن ها بر اساس گیاهی که از آن استخراج میشوند خواص مخصوص خودشان را دارند و از تنوع خیلی زیادی برخوردار هستند که ما  به چند نوع از اون ها اشاره میکنیم:

روغن ماساژ اسطوخودوس: که خاصیت ضد استرس و آرامبخش، رفع مشکلات تنفسی، رفع خستگی، درمان رماتیسم و آرتروز و ضد درد رو داراست.

روغن ماساژ وانیل: افزایش مقاومت و نگهداری پوست، درمان آکنه و جوش ، کمک به کاهش وزن، خواص ضد باکتریایی ، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی ، برطرف کردن افسردگی و اختلالات مربوط به اضطراب رو داراست.

روغن ماساژ لیمو : قابل استفاده در ماساژ سنگ داغ ، تنظیم رطوبت پوست، آرامش بخش  ، رفع آلودگی و چربی مازاد پوست ، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی ، تنظیم رطوبت پوست

روغن ماساژ نیلوفر آبی : افزایش مقاومت و نگهداری پوست ، کمک به درمان بیماری های پوستی ، غنی از آنتی اکسیدان ، کاهش دهنده کلسترول و فشار خون ، جلوگیری از چین و چروک پوست

روغن ماساژ پرتقال: افزایش مقاومت و نگهداری پوست، رفع حالت مسمومیت و سم زدایی ، آرامش دهنده و ضد افسردگی ، ضد التهاب و ضد عفونی کننده ، جلوگیری از افتادگی پوست، خراش و ساییدگی، رفع خشکی کف پا، کمک به لاغری و درمان سلولیت، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی

روغن ماساژ یاسمن: ضدافسردگی، ضدعفونی کننده و ضداسپاسمی ، دارای بوع مطبوع که باعث تغییر خلق و خو در فرد می شود و در ایجاد شادابی موثر  است. عفونت های قارچی و باکتریایی را درمان می کند ، کمک به درمان بیماری های تنفسی ، ماساژ دادن بدن با این روغن ترک های ایجاد شده بر اثر وزن بالا را برطرف می کند

اما تهیه روغن های داروی خالص و اصل برای ماساژ از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ممکن است روغن های ترکیبی و یا ناخالص و مصنوعی در بازار وجود داشته باشند که نه تنها برای سلامتی تاثیری ندارد بلکه میتواند باعث آسیب و عوارض جانبی بشود بنابراین برای انتخاب مرکز ماساژ و ماساژتراپیست همه ی جوانب را در نظر بگیرید و از اصل بودن مواد مصرفی آن ها اطمینان حاصل کنید. و اینکه مطمئن باشید که فرد ماساژ دهنده  از خواص هرکدوم از روغن ها اطلاع دقیق دارد و از هرکدام از روغن های ماساژ در نقاط درست و مخصوص خودشان استفاده میکند.

شمع مخصوص ماساژ:

یکی از وسایل مصرفی در ماساژ شمع های ماساژ هستند. شمع ماساژ بر خلاف شمع های معمولی از پارافین ساخته نشده اند، در شمع ماساژ به جای پارافین از روغن های گیاهی و بسیار خوشبو تشکیل شده که با سوزاندن شمع ها بوی بسیار خوشایند و آرامبخشی در فضا پخش شده که همین موضوع باعث احساس آرامش و طراوت فرد در حین ماساژ میشود .

علاوه بر رایحه خوب شمع ماساژ،ماساژ با این شمع ها خواص درمانی زیادی را در بردارد که هر کدام از شمع ها خاصیت درمانی مخصوص به خودشان را دارند.

برای شروع ماساژ با شمع ابتدا باید فیتیله شمع روشن شود و به حدی گرم شود که روغن شمع آب شده ولی حرارت نباید در حدی باشد که باعث سوزش پوست فرد شود و درحد دو درجه گرم تر از دمای معمولی بدن باشد و در آخر روغن را روی پوست ریخته و ماساژ های مربوطه انجام می شود.

شمع های ماساژ انواع گوناگونی از لحاظ رایحه و خاصیت دارند مثل : شمع تمشک، شمع فلفل سیاه ، شمع بوته یاسمن، شمع کاکائو، شمع اسطوخودوس و … که هرکدام عملکردهای مخصوص به خودشان را دارند . مثل : آزاد کردن گرفتگی ماهیچه ها، افزایش میل جنسی ، آرامبخش و …

سنگ داغ ماساژ:

سنگ های داغ ماساژ از جنس بازالت و غنی از آهن هستند و حرارت را در خودشان حفظ می کنند این سنگ ها در رودخا نه ها وجود دارند که بر اثر جریان آب صاف و نرم شدند. تاریخ استفاده از سنگ‌های داغ برای درمان بر می‌گردد به زمانی که بومیان آمریکا سنگ‌ها را با آتش برای دردهای عضلانی گرم می‌کردند.

نکات آخر

اگر شما بیماری خاصی دارید قبل از گرفتن ماساژ حتما با پزشک خود مشورت کنید

قبل از ماساژ وعده غذایی سنگین مصرف نکنید

برای انتخاب ماساژ تراپیست و مراکز ماساژ تحقیقات لازم را انجام دهید و از همه موارد مطمئن باشید.

به گفتگو بپیوندید